Læseforeningens Skakklub
 
Efterskrift om DM i hurtigskak 2009
20. februar 2009

 

DM i hurtigskak

Lørdag den 7 februar afholdt Læseforeningen DM i hurtigskak, ½-times
partier med 62 deltagere, fordelt på to næsten lige store grupper over og
under 1900. Det gik fint, og jeg mener bestemt, at vi kan være tilfredse med
resultatet. Begynderfejl er ikke til at undgå, og vi havde også EN: trods
omhyggelig forberedelse, var der indledende problemer med elektronikken,
det program som skulle lægge runderne, viste sig at være mere indviklet end
forudset, og det gav desværre en forsinkelse af 1.runde på ca 45 minutter.
Dem indvandt vi aldrig, det kunne simpelthen ikke lade sig gøre. Det skal
gå stærkt - et kvarter - når der skal lægges ny runde , slås resultater op,
uddeles kort m.m., så under de planlagte 15 minutter kan det ikke gøres. Dem
overholdt vi til gengæld, og arrangementet kørte fint, da vi først var
kommet i gang. Der var visse uenigheder omkring den bedste procedure, men
lad os glemme det: næste gang vil det ligge fuldstændig fast fra
begyndelsen, hvordan fremgangsmåden vedrørende rundelægning, kortuddeling
o.a. skal være. Vi havde planlagt at være færdige ca.19-19,15, og det blev
så i stedet kl.20. Desværre var der ligestilling mellem tre spillere, og da
omkampen (se nærmere på DSU's hjemmeside) også endte uafgjort, og klokken
var blevet 20,30, blev den endelige afgørelse udsat, det insisterede de tre
spillere på. Næste gang skal der være en klausul, som dikterer, at en
afgørelse skal træffes uanset tidspunktet, men det havde vi simpelthen ikke
mandat til at forlange. Der var en masse mennesker, som hjalp til, uden
dem kunne arrangementet ikke være gennemført. Dan skal takkes for en
indledende indsats ved computeren, som Peter derefter overtog og styrede
perfekt, Morten gav også en hånd med det meste af dagen, og så skal i øvrigt
vore tre dommere have en meget stor tak, Bech Andersen fra Svendborg i
særdeleshed, som var der hele dagen, Anton Kjeldsen fra Frem og vor egen
Niels Henrik Cappelen. De bidrog også i den grad til at det hele forløb
efter planen, gennem indsamling af resultater, uddeling af spillerkort,
opstilling af navnekort osv, mange tusind tak til de tre dommere på LF's .
vegne ! Kurt Ploug var også aktiv og uundværlig hele dagen, Kurts rolige,
men effektive facon kan ikke værdsættes højt nok. En ubetinget succes var
også kantinen, som min kære hustru stod i spidsen for, og det gjorde hun
fint, jeg mærkede ikke på noget tidspunkt andet end positive reaktioner fra
deltagernes side, hun blev i spidsbelastningsperioden omkring frokost også
hjulpet gennem flere timer af Kurts bedre halvdel: også til hende en stor
tak ! - Mads Svendsen fra Frem sørgede for, at vi ikke blev yderligere
forsinket, Mads kendte programmet Swiss Perfect ud og ind og fik
tingene på ret køl, tak for hjælpen, Mads ! Og Frem skal i øvrigt også
takkes for udlån af materiale.

Vi har fået tilbudt arrangementet endnu engang, sidste lørdag i oktober i år,
derefter skal det i udbud, har Hovedbestyrelsen bestemt. Nu må vi se; det
er et stort arbejde, og mange skal involveres, også flere end vi var i år,
men det er morsomt og meget tilfredsstillende, når tingene lykkes

Jørn Moestrup

Formand for LF